Jan Braas

Objecttechnicus

Jan Braas

Alles onder controle

In een modern sportcentrum met zwembad in Raalte is de temperatuur aangenaam, werken de douches en zijn de gangen verlicht. Dat lijkt vanzelfsprekend maar wat de bezoekers van het centrum zich niet realiseren is dat onder hun voeten Jan Braas ervoor zorgt dat alle installaties functioneren zoals ze horen te functioneren.

De oplettende bezoeker zou het wel door kunnen hebben. Op het grijze overhemd dat Jan draagt prijkt het logo van Technisch Beheer Nederland en hij heeft toegang tot alle plekken in het gebouw. De receptionist bij de ingang van het sportcomplex groet hem als een bekende en niemand kijkt vreemd op wanneer Jan de kantine binnenstapt voor zijn lunch.

Controlerondes

Zelf omschrijft Jan zijn functie op een hele nuchtere manier: ‘Ik ben Objecttechnicus. Dat betekent dat ik op het gebied van beheer alles regel. Ik los storingen op, onderhoud de werktuigkundige en elektrotechnische installaties en aan de hand van het gebouwbeheersysteem controleer ik of het energieverloop in orde is.’ 

Wanneer een pand, of object zoals het in de beheerbranche wordt genoemd, net is opgeleverd gaat Jan wekelijks langs om alle installaties te controleren. Tijdens zo’n bezoek loopt Jan een visuele controleronde, waarbij hij alle filters, pompen en ketels aandachtig inspecteert en ook goed luistert of hij geen vreemde geluiden hoort. Zo bepaalt hij welke installaties al eerder onderhoud nodig hebben en welke kunnen wachten op de grote onderhoudsbeurt.

Het is het fijn om te weten dat je altijd kunt terugvallen op je collega’s.
Een hechte band

‘Ik draag de verantwoordelijkheid voor het beheer van verschillende objecten’, vertelt Jan. ‘Daarbij ben ik ook de link tussen het kantoor en de buitendienst. Voor de klant ben ik het eerste aanspreekpunt.’ Hij is daarom veel onderweg. Wanneer Jan controles uitvoert en storingen oplost op locatie, doet hij dat alleen. Toch is zijn werk allesbehalve eenzaam. ‘Ik spreek juist ontzettend veel mensen. Vooral klanten maar ook met mijn collega’s heb ik veel contact. We kunnen elkaar op elk moment aanspreken of bellen en dat doen we ook. Als je even wil overleggen over een probleem of als je ergens niet direct uitkomt, dan is het fijn om te weten dat je altijd kunt terugvallen op je collega’s.’

Een belangrijke reden voor de goede relatie met zijn collega’s is volgens Jan dat de hele organisatie er bewust mee bezig is. ‘We hadden in het voorjaar een teamuitje in de Ardennen en daarna zie je dat de onderlinge banden hechter zijn geworden. Daarnaast regelen we zelf ook uitstapjes en toevallig is er dit weekend een barbecue bij een collega waar bijna iedereen naartoe gaat.’

Stappen zetten

Jan werkt inmiddels drie jaar bij Technisch Beheer Nederland en in die periode zag hij niet alleen de organisatie groeien maar maakte hij zelf ook een mooie ontwikkeling door. Dankzij opleidingen en cursussen groeide hij door van Servicetechnicus tot Objecttechnicus. Samen met TBN stippelde hij een loopbaantraject uit en tijdens een van de tussentijdse gesprekken gaf hij aan graag Objecttechnicus te willen worden. Toevallig was daar ook behoefte aan op dat moment, waardoor hij de stap direct kon zetten. Wat hem betreft houdt het daar niet op: ‘Ik ben nog steeds bezig met het uitbreiden van mijn kennis en het opdoen van ervaring. Als Objecttechnicus moet je overal verstand van hebben. Van huis uit is elektrotechniek mijn specialiteit en daarom volg ik nu de studie Werktuigbouwkunde zodat ik ook op dat terrein van alles op de hoogte ben.’

Ondertussen neemt het werk in de beheerbranche alleen maar toe en daarom houdt Jan zijn ogen open voor ervaren servicetechnici die zowel de E als W beheersen en ook het commerciële gedeelte leuk vinden om te doen. Wil jij collega worden van Jan? Of ervaring opdoen in een andere functie bij Technisch Beheer Nederland en doorgroeien naar Servicetechnicus, Objecttechnicus of Specialist? Neem dan direct contact met ons op of reageer op een van onze vacatures en wie weet kunnen wij jou snel bij ons op kantoor verwelkomen voor een kennismakingsgesprek.